€Y Routledge

g Taylor &Francis Group

Political Communication

ISSN: 1058-4609 (Print) 1091-7675 (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/upcp20

Changing Owners, Changing Content: Does Who
Owns the News Matter for the News?

Allison M. Archer & Joshua Clinton

To cite this article: Allison M. Archer & Joshua Clinton (2017): Changing Owners, Changing
Content: Does Who Owns the News Matter for the News?, Political Communication, DOI:
10.1080/10584609.2017.1375581

To link to this article: https://doi.org/10.1080/10584609.2017.1375581

A
b View supplementary material &

@ Published online: 10 Nov 2017.

N
C»/ Submit your article to this journal &

||I| Article views: 150

A
& View related articles &'

@ View Crossmark data (&

CrossMark

Full Terms & Conditions of access and use can be found at
http://www.tandfonline.com/action/journalinformation?journalCode=upcp20


http://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=upcp20
http://www.tandfonline.com/loi/upcp20
http://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/10584609.2017.1375581
https://doi.org/10.1080/10584609.2017.1375581
http://www.tandfonline.com/doi/suppl/10.1080/10584609.2017.1375581
http://www.tandfonline.com/doi/suppl/10.1080/10584609.2017.1375581
http://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=upcp20&show=instructions
http://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=upcp20&show=instructions
http://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/10584609.2017.1375581
http://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/10584609.2017.1375581
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/10584609.2017.1375581&domain=pdf&date_stamp=2017-11-10
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/10584609.2017.1375581&domain=pdf&date_stamp=2017-11-10

Political Communication, 00:1-18, 2017

Copyright © 2017 Taylor & Francis Group, LLC g ROUtledge
ISSN: 1058-4609 print / 1091-7675 online a Taylor & Francis Group
DOI https://doi.org/10.1080/10584609.2017.1375581

W) Check for updates

Changing Owners, Changing Content: Does Who
Owns the News Matter for the News?

ALLISON M. ARCHER® and JOSHUA CLINTON

The press is essential for creating an informed citizenry, but its existence depends on
attracting and maintaining an audience. It is unclear whether supply-side effects—including
those dictated by the owners of the media—influence how the media cover politics, yet this
question is essential given their abilities to set the agenda and frame issues that are covered.
We examine how ownership influences media behavior by investigating the impact of
Rupert Murdoch’s purchase of the Wall Street Journal (WSJ) in August 2007. We collect
data on every front-page story and editorial for 27 months, and we compare the
difference in political coverage between the New York Times (NYT) and WSJ using a
difference-in-differences design. We show that the amount of political content in the
opinion pages of the two papers were unchanged by the sale, but the WSJ’s front-page
coverage of politics increased markedly relative to the NY7. Similar patterns emerge
when comparing the WSJ’s content to USA Today and the Washington Post. Our finding
highlights potential limits to journalists’ ability to fulfill their supposed watchdog role
in democracies without interference from owners in the boardroom.

Keywords Media owners, newspapers, political news

The media occupy a curious position in society. On the one hand, a free press is thought to
be essential for a democratic and well-functioning society, as it is through the press that the
actions of the government and political elites can be revealed and held accountable. On the
other hand, the media are profit-maximizing businesses that aspire to maintain and grow
their audiences and that often report to owners concerned with profitability. No longer
subsidized by political parties—and with a competitive environment that allows consu-
mers to select nearly any media outlet they desire—media companies must create brands
for which consumers are willing to pay (Hamilton, 2004).

The extent to which there is tension between the aspirational and economic motivations of
the press is unclear. We explore this tension by investigating the impact of ownership on
coverage decisions; when a new owner takes over a paper, does its political coverage change
as a consequence? It may seem obvious that ownership matters for institutions whose coverage
decisions define the brand being sold to consumers, but systematic characterizations of the
impact of changing ownership are based largely on anecdotes or personal experiences.

Allison M.N. Archer is an assistant professor in the Jepson School of Leadership Studies,
University of Richmond. Joshua D. Clinton is the Abby and Jon Winkelried Chair and professor of
Political Science at Vanderbilt University.

Address correspondence to Joshua Clinton, PMB 505, 230 Appleton Place, Nashville, TN
37203-5721. E-mail: josh.clinton@vanderbilt.edu

Color versions of one or more of the figures in the article can be found online at www.
tandfonline.com/UPCP.


http://orcid.org/0000-0002-8767-8898
http://orcid.org/0000-0003-1683-9479
mailto:josh.clinton@vanderbilt.edu
http://www.tandfonline.com/UPCP
http://www.tandfonline.com/UPCP
https://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/10584609.2017.1375581&domain=pdf&date_stamp=2017-10-27

2 Allison M. Archer and Joshua Clinton

Investigating the impact of ownership on coverage decisions is important because it is
well-known that media can set both the social and political agenda (Iyengar & Kinder,
1987). In fact, media firms represent valuable entities with high “amenity potential” given
the possibility that owners can systematically influence public opinion through their news
outlets (Demsetz & Lehn, 1985). Understanding whether political coverage depends on who
owns the paper is critically important for assessing the media’s ability to inform citizens
about the actions of their government, but few studies examine the factors that determine
which content makes its way to the top of reporters’ and editors’ agendas (Nelson, Bryner, &
Carnahan, 2011; but see, e.g., Dunaway, 2008; Larcinese, Snyder, & Puglisi, 2011; Pew
Research Center, 2011; Wagner & Collins, 2014). To contribute to our understanding, we
collect data on the content and emphasis given to stories by leading newspapers to
characterize how the coverage of politics changes in response to a change in ownership.

In particular, we examine the impact of the sale of the Wall Street Journal (WSJ) to
Rupert Murdoch on August 1, 2007, by collecting data on the daily content and coverage
of the WSJ and the New York Times (NYT) over 27 months. We compare changes in the
front-page and editorial content of the WSJ to that of the NYT over time to identify whether
changing patterns in political coverage by the WSJ can be attributed to Murdoch rather
than changes in the news cycle or media environment. We further compare the increased
political coverage in the WS.J after the transfer of ownership we document to the coverage
given by the USA Today (USAT) and the Washington Post (WaPo), two papers that differ
in the amount of attention they traditionally give to politics.

Our primary interest is whether who controls the media affects the amount of attention
given to political issues, and we find clear evidence that it does. The editorial pages of
both the WSJ and NYT were equally likely to address political issues throughout the
examined time period, but the WSJ became increasingly more likely to feature political
stories on its front pages following Murdoch’s purchase than the NY7, USAT, and the
WaPo. Measuring political coverage using the percentage of political stories on the front
page and the percentage of political stories above the fold reveals that the front-page
coverage of the WSJ/—which had historically focused less on politics than the NYT—was
only slightly less focused on politics than the NYT following its sale.'

The fact that the amount of political coverage changed drastically only for the WSJ and
that the increase only occurred after the sale of the WSJ strongly suggests that who owns the
media matters. While some of the larger implications of this effect cannot be discerned from
this analysis—for example, what the motivations were for the change we identify; how
exactly the coverage changed; the impact of the changes on the opinions of existing and new
subscribers—the results unambiguously demonstrate that the ownership of news organiza-
tions matters for the news that gets covered. Better understanding the incentives of those
responsible for managing and producing the news is, therefore, important for assessing the
role of the media in a democracy; if media coverage depends at least in part on who owns
the media, as we demonstrate, then questions emerge about the extent to which such media
are able to fulfill the normative role that they are typically ascribed.

The Role of the Media and the Importance of Ownership

Journalists are often trained to view their work’s purpose as providing citizens with the
information needed to be “free and self-governing” and helping promote the conditions
required for accountability in a democratic system (Kovach & Rosenstiel, 2001, p. 12).
Indeed, works in political communication suggest that the information provided by the
media can help improve the provision of public goods (Besley & Burgess, 2002) and



Changing Owners, Changing Content 3

levels of accountability in government, as well as increase levels of political activity
among citizens (e.g., Prat & Stromberg, 2005; Prior, 2007; Snyder & Stromberg, 2010).
In addition, a large literature in political science examines the power of media to prime
considerations (e.g., Iyengar & Kinder, 1987) or frame an event in a manner that affects
public opinion by influencing how citizens process information (e.g., Chong & Druckman,
2007; Nelson, Clawson, & Oxley, 1997).

Such literatures explore the consequences of media coverage, but they do not explore
the processes by which the media choose which information to present to citizen con-
sumers. The decision of which issues to cover is essential for understanding the media’s
role in shaping citizens’ awareness, and such coverage decisions are arguably influenced
by a myriad of factors—including both taste and profit motives.

Many explore important questions about how events are covered and whether media
outlets are “biased” in their coverage (e.g., Gentzkow & Shapiro, 2010; Groseclose & Milyo,
2005; Ho & Quinn, 2008). Whether events are covered in a slanted direction because of
supply-side or demand-side forces is an ongoing debate (see, for example, the summary of Prat
& Stromberg, 2013), and both theoretical and empirical evidence support both factors
(Gentzkow, Shapiro, & Stone, 2016; Puglisi & Snyder, 2015). On the supply side, Baron
(2006) notes that some organizations may allow for journalists to inject bias into their reporting
as an alternative to higher salaries, and some find evidence of owners’ preferences affecting
the coverage of their respective newspapers to their own benefit (Gilens & Hertzman, 2000;
Puglisi, 2011). Numerous works also argue that there are demand-side pressures created by
preferences to consume news consistent with beliefs (e.g., Chan & Suen, 2008; Gentzkow &
Shapiro, 2006; Mullainathan & Shleifer, 2005; Stroud, 2008).

We take a step back to explore a different, but equally important issue—the discretion
involved in choosing whether or not to even cover political issues and how that coverage is
affected by who owns the media. The many excellent examinations of whether coverage is
“biased” are in some sense secondary to understanding the conditions under which political
events are even covered. Moreover, focusing on the extensiveness of political coverage rather
than the nature of political coverage has the added virtue of contributing to our knowledge of
media effects while avoiding the many difficult debates about how best to measure bias.

Anecdotal evidence regarding the importance of media owners in shaping their news
outlets’ content is plentiful. Since buying the Washington Post, Jeff Bezos—also the
founder and CEO of Amazon.com—has urged the Post newsroom to focus on and
experiment with projects that have the potential for large-scaled digital growth (Meyer,
2014). In the 2016 election cycle, the New York Observer—owned by Donald Trump’s
son-in-law Jared Kushner—endorsed Trump in the Republican primary despite initial
pledges that it would not cover him. In fact, some argued that the New York Observer
“did not hesitate to advance [Trump’s] agenda” and pointed out that the Observer ran “a
lengthy takedown” of Trump’s one-time opponent, Marco Rubio (Mahler, 2016).

More systematic and quantitative work in political communication has also documented
the power of newspaper owners in influencing the coverage of their papers (see, e.g.,
Bagdikian, 1997). For instance, the ownership structure (e.g., public versus private) appears
to affect the depth of issue coverage (Dunaway, 2008), attention given to the “horse-race”
(Dunaway & Lawrence, 2015), and the tone of political news stories (Dunaway, 2013) because
privately owned media often have different goals—and fewer leaders at the helm to impede the
achievement of those goals—compared to public media corporations. Others have argued that
media owners with a vested interest in the coverage of certain topics (e.g., the Citizens United
ruling or 1996 Telecommunications Act) cover those topics in a personally beneficial manner
(Bailard, 2016; Gilens & Hertzman, 2000). Additional work suggests that the NYT emphasized



4 Allison M. Archer and Joshua Clinton

issues “owned” by Democrats more during presidential campaigns when there was a
Republican incumbent president—a shift that was attributed to a desire of the paper’s owners
to influence the election (Puglisi, 2011).

Newspaper owners have also been known to publicize their views so that reporters are
able to tailor their coverage without direct intervention (Chomsky, 1999). Chomsky (2006)
also argues that the owners of the NYT have sometimes directly intervened by choosing
topics for stories and guiding how stories are framed. An analysis of the correspondence
between Turner Catledge, the top editor at the NYT for nearly two decades, and former
NYT owner and publisher Arthur Hays Sulzberger reveals that between 1956 and 1962,
Catledge received 156 story suggestions from Sulzberger and at times, Catledge would
forward memos from Sulzberger as his own (Chomsky, 2006).

We examine the question of whether owners affect media coverage by focusing on
Rupert Murdoch’s purchase of the WSJ—the top-selling daily newspaper in the United
States—in August 2007. Although the transaction involved a purchaser with a portfolio of
right-leaning media companies (Jamieson & Cappella, 2008), Murdoch was seeking to buy
a popular newspaper largely known for its front-page coverage of economic events and
news; thus, it was not obvious a priori that changes would occur. The paper’s relative
success (it had one of the highest daily circulations at the time) and the close connection
that exists between economic issues and the financial reputation of the company owning
the WSJ (The Dow Jones Company) arguably lessened the incentives to change the
coverage of the WSJ and risk alienating its existing audience.

Although there are reasons to think that coverage in the WSJ would remain stable after
its purchase from the Bancroft family—which had controlled the paper since 1902—there
are also reasons to think that a change may have resulted because of either preference or
profit motives. To be clear, our analysis is able to identify whether a shift in coverage occurs
with the change in ownership, but we can only speculate about the possible reasons for a
shift. One possibility is a difference in taste: Perhaps the Bancroft family had a preference
for focusing on economic news and this preference—again, seemingly justified by the fact
that the WSJ continued to be the top-selling daily newspaper in the years leading up to its
2007 sale—Iled them to focus primarily on economic issues and events. Suggestive evidence
of the importance of the Bancrofts’ personal convictions is exemplified by the strong
resistance that some family members had to selling the WSJ to Murdoch because of how
he might run the paper even though Murdoch was offering a 67% premium over its share
price (Tofel, 2011). In contrast, perhaps Murdoch had a difference of taste and a desire to
increase political coverage even if it risked subscriptions to the WSJ.

Alternatively, Murdoch may have thought that increasing political coverage would result
in increased profits—a view consistent with his experiences at other news outlets (e.g., Fox
News). Although Hamilton (2004) notes some media outlets have boosted their amount of soft
news in an effort to revive disappointing ratings in an increasingly fragmented media era,
others suggest that political content can attract audiences (see Prat & Stromberg, 2013 for
overview). Even more, from a business perspective, the WSJ’s niche economic reporting
would possibly allow for higher profit margins vis-a-vis other daily papers.

We can only evaluate the profitability of decisions in retrospect, but the evidence
suggests that circulation of the WSJ increased after its sale. Figure 1 plots the annual
circulation levels (as of September) of the NYT and WSJ over nearly 30 years, and if we
compare the rate of change from 2007 to 2008, there is some evidence that the latter’s
circulations actually increased despite the financial crises (the WSJ’s circulation increased
by 0.006% while those of the NYT decreased by 3.58%). The NYT did experience steep
increases in their circulations in the later years of Figure 1 (i.e., post-2010), but that could



Changing Owners, Changing Content 5

NY Times and Wall Street Journal Circulations (Weekdays)

Murdoch’s Purchase

x
X X X X

Circulations
1500000 2000000
I 1

1000000
I
.

500000
I

T T T T T T T
1980 1985 1990 1995 2000 2005 2010

Year

Figure 1. Weekday circulation levels of NYT and WSJ.

be due to many factors: Democrats’ losses in the 2010 midterms (Archer, in press), a
slowly rebounding economy, or the establishment of an online paywall in 2011 that
removed free, unrestricted access to their content online.

Research Design and Data

To explore whether a change in owners affects the issues covered by the media, we collect
data on every front-page story as well as information related to the emphasis given to each
story—whether it occurs above the fold, whether it contains an associated photo, and the
size of the headline font—for periods before and after the ownership change.> To help
disentangle editorial discretion from coverage decisions, we collect similar data on
editorials that attribute authorship to each paper’s Editorial Board. Because the content
of the front page is arguably more affected by real-world events than editorials, comparing
the relative change in coverage across papers and across these parts of the newspaper helps
illuminate the nature of the change in focus that may result from a change in ownership
and emphasis.

We collect information on every story, article, or unsigned opinion appearing on either
the front page or the editorial page of the NYT and WSJ for every weekday in 2007 and 2008
(excluding holidays on which the papers did not print), and to help identify the potential
impact of the 2008 presidential election on coverage, we also collected the same data for the
months of March, July, and November 2004. For robustness, we also collect information on
the coverage of USA Today (USAT) and the Washington Post (WaPo) for selected weeks
within each month. These two papers not only differ in their baseline proclivity to cover
political events, but they also have stable ownership structures over this time period.

Six coders were tasked with reading and coding the front-page stories and editorials.
The coders were trained together and asked to extract the headline(s) for each of these



6 Allison M. Archer and Joshua Clinton

articles or editorials. Once extracted, each piece was then coded for markers of prominence
and the content of the news coverage.”* That is, both front-page stories and editorials were
classified as mentioning the following political topics: public policy, a federal agency, the
president, Congress, the courts, candidates or campaigns, and interest groups.

Our primary analysis uses a difference-in-differences design to compare the coverage
of the NYT and WSJ over time. This is an appropriate comparison because both papers are
located in New York City, and they compete for subscribers both nationally and locally. In
addition, they are two of the top three most prominent papers of record with print
circulations (Alliance for Audited Media, 2013). Traditionally, the non-editorial coverage
of the WSJ was characterized as more focused on economic issues than political ones, but
the political positions taken by the Editorial Board in editorials were often political and
distinctive from those taken by the Editorial Board at the NYT. In terms of the “bias” for
each, studies routinely identify the NYT as a leftward-leaning paper and the WSJ as a
rightward-leaning paper (e.g., Gentzkow & Shapiro, 2010).

To identify the impact of the purchase of the WSJ by Rupert Murdoch, we use our
newly collected data to compare the extent to which political coverage differs along
several metrics: editorials, political stories on the front page, and political stories on the
front page that are emphasized in various ways. By examining the difference in coverage
between the two papers over time, we are able to hold the larger political-social-economic
environment fixed without having to identify and control for every newsworthy event
because the same events will exert similar pressures on both papers, especially since both
are headquartered in New York City. That is, analyzing the difference in coverage over
time is important because it allows us to examine how papers respond to identical
circumstances while avoiding the impossible task of trying to control for all relevant
events that occurred during the time period of our analysis.

The second “difference” in the design involves the comparison of how the difference
in coverage patterns for the two papers changed following the sale of the WSJ to Rupert
Murdoch in August 2007. To the extent that the difference in the coverage changes
following this sale, we can interpret the change as being due to the change in ownership.
To be clear, both papers in the comparison may change their coverage in response to the
purchase of the WSJ—perhaps in response to the changing competitive landscape—but the
effect we identify is whether the WSJ experienced an even larger change.

Changing Owners, Changing Coverage?

Figure 2 plots the proportion of political stories and editorials appearing in the weekday papers
of'the WSJ and NYT across time—the top row graphs the trends for front-page political stories
and editorials by week while the bottom row depicts these trends by month.

It is immediately clear that the difference between the proportion of political stories on
the front pages of the WSJ and the NYT decreases dramatically after Murdoch’s purchase
of the WSJ. Prior to August 2007 (excluding our 2004 data), only 29.86% of the WSJ’s
front-page coverage focused on politics on average, compared to an average of 59.83% on
the NYT’s front pages. After August 2007, the mean percentage of the WSJ’s front-page
stories jumped to 47.14% compared to 66.59% for the NYT.

While some of this may be due to events involving the 2008 presidential election, the
election alone cannot explain the large variation we identify. By way of comparison, for
the selected months we coded in the 2004 presidential election year, the average percen-
tage of front-page political stories in the WSJ was only 38.52% compared to 59.95% for
the NYT. The fact that the WSJ’s political coverage in 2004 was only slightly higher than it



Changing Owners, Changing Content 7

Front-Page Political Stories (Weekdays) by Week Political Op-Eds (Weekdays) By Week
< {-e- NvT 24 x xxx x e x sox X exxx eemmxxe
T =% wsy -
%
@ | @ |
[S) <)
© | © |
c o c o
S S
k< £ . x x
<] <]
Q Q
<) <) x x
o < o«
o S
N N
=) =]
-- NYT
-x- WsJ
g - 2004 2007 2008 g - 2004 2007 2008
Week Week
Front-Page Political Stories (Weekdays) By Month Political Op-Eds (Weekdays) By Month
2 Je-nvT 2 et
—-%- WsJ %= WSJ
@ | @ |
o o
x .
.
© | © |
c o & . . c o
g = $
S S
a a
<) <)
oo« | x X X ox x o o«
S e x el x S ]
N x
N B x
X
PR x
N N
o o
g - 2004 2007 2008 g - 2004 2007 2008
L s s s e s s s e B e s s e s L s s s s s s s s s s e s
O P F @ & B D PR P @ S B D (RS S O P F @R P P PR E F @ S S PR P

Month Month

Figure 2. Proportion of political front-page stories and editorials across time.
Note: Figures include smoothing curve line fitted by LOESS with smoothing parameter set to 0.4
and 0.5 for weekly and monthly data, respectively.

was in 2007 prior to Murdoch’s purchase suggests that the 2008 presidential election
cannot fully account for the dramatic shift.

The right column of Figure 2 repeats the same analysis for editorials and reveals a starkly
different pattern. The editorials for both papers focused nearly exclusively on political issues prior
to Murdoch’s purchase of the W.SJ/—before August 2007, 78.86% and 81.89% of editorials were
political in the WSJ and NYT, respectively—and the relative number of politically themed
editorials in the WSJ did not substantially increase after its purchase. (After Murdoch took
over, 86.83% and 87.62% of the WSJ and NYT’s editorials were political.)’

Simple t-tests examining the differences in the proportions of political content on the
front and editorial pages of the two papers over time suggest the political content on the
editorial pages did not meaningfully change in response to the change in ownership;
however, the gap in political content on the front page shrank significantly in both
substantive and statistical terms (from —.30 to —.19; p = .001).°



8 Allison M. Archer and Joshua Clinton

To characterize the change more completely and better control for possible unob-
served factors, we employ regression models to model the differences in coverage between
the NYT and WSJ, using an indicator for the time after the sale of the WSJ—Murdoch—and
time fixed effects to control for variation in political events and remove temporally based
confounders. Specifically, we estimate regressions of the form:

(WSJ, — NYT;) = a+ f x Murdoch + 0, (D)

where WSJ, and NYT, are the proportion of front-page stories or editorials in time period ¢
dealing with politics in each paper, o is the average difference between the WSJ’s and
NYT’s political coverage, B is the change in that difference following the first full week
after Murdoch’s purchase of the WSJ (which began on August 5, 2007), and 0, are fixed
effects at either the calendar week (= 1...51) or calendar month (= 1...11) level.” Note
that positive values of § represent an increase in the political coverage of the WSJ relative
to the NYT post-Murdoch and negative values represent the opposite.

For clarity, Table 1 reports the results using 2007 and 2008, but the findings are robust
to the inclusion of data from 2004 in the time period before Murdoch’s tenure.®

Confirming the patterns evident in Figure 2, the first column of Table 1 reveals that
the relative percentage of political editorials did not significantly change following
Murdoch’s purchase of the WSJ—likely because both papers were already publishing
such a high proportion of political editorials.

In contrast, the results reported in columns 2 through 4 reveal meaningful and sizable
changes in the WSJ’s front-page political coverage regardless of whether calendar week or
calendar month fixed effects are used to account for news cycle effects. While the WSJ
contained nearly half as many front-page political stories as the NYT prior to the purchase
by Murdoch, that difference fell considerably post-purchase. Prior to August 2007, there
was a 30-percentage-point average gap between the NYT and the #SJ, but that gap shrunk
by 10 percentage points on average (roughly 35%) after Murdoch’s purchase. While it is
true that each paper boosted its political coverage in 2008 relative to 2007 because of the
presidential election, the WSJ did so at a rate (57.87%) far greater than the NYT (11.30%).

Table 1
Differences in political content
Editorials Front-Page Front-Page Front-Page
(by Week) (by Week) (by Week) (by Month)
(1) 2 3) 4)
Murdoch .02 10%** 5w JA5%*
(Std. Err.) (.03) (.03) (.04) (.06)
Intercept -.03 —30%** —.O2%** — 4 7HE*
(.02) (.03) (.12) (.10)
Weekly fixed effects No No Yes
Monthly fixed effects Yes
N 104 104 104 24
R .008 .09 50 47

**p < .05, ¥**p < .01, two-tailed.



Changing Owners, Changing Content 9

To measure whether the attention given to political events also changed in response to
the change in ownership, Figure 3 plots the proportion of political stories (by week) above
the fold of the front page for the NYT and WSJ. The patterns suggest that in the select
months for 2004 and most of 2007, the NYT had a higher proportion of front-page political
stories above the fold than the WSJ, but that this difference decreased substantially in
2008. Indeed, 44.84% of front-page stories in the NY7, on average, were both political and
above the fold in the select months for 2004, compared to only 27.60% for the WSJ.
Between January 2007 and August 2007, the percentage of political, above-the-fold front-
page stories was 41.31% in the NYT and 14.61% in the WSJ/—percentages that changed to
37.19% for the NYT and 27.49% for the WSJ following Murdoch’s purchase of the WSJ.

Table 2 confirms the significance of this change by predicting the difference in political
front-page stories located above the fold (operationalized as WSJ minus NYT) before versus after
Murdoch. The results reveal a sizable increase in the emphasis of political stories following the
sale of the WSJ; the NYT went from having 26.7 percentage points more political stories above
the fold than the WSJ (from January to August 2007) to just 9.69 percentage points more than the
WSJ after Murdoch’s purchase. While it is hard to determine definitively whether this is due to an
increase in the number of political stories, the emphasis given to political stories, or both, it is clear
that relatively more political stories were being promoted after Murdoch took over the WSJ.”

Columns 2 and 3 of Table 2 explore the results for other measures of emphasis: The
percentages of stories that were both political and in the top-right position of the two
papers’ front pages (placement in the top right of the front page has historically signaled
that the article is the most important of the day), and the percentage of front-page political
stories with a photo. While the gap between the differences in these percentages closes
over time, such changes are neither substantively nor statistically impressive. These effects
are not completely attributable to more political events occurring post-purchase than
before because the results of all three models are robust to the inclusion of data from
the 2004 presidential election year (see Table A3 of supplemental Appendix A).

1.0

Proportion

0.2
|

0.0
|

Week

Figure 3. Proportion of political stories above the fold.
Note: Figure includes smoothing curve line fitted by LOESS with smoothing parameter set to 0.4.



10 Allison M. Archer and Joshua Clinton

Table 2
Differences in emphasis of political front-page stories by week

Stories Above the Fold Stories in Top Right Stories With a Photo

(1 2 3)

Murdoch JdexrE .03 .04
(Std. Err.) (.03) (.02) (.03)
Intercept — 49H*E —12%* —15%
(.10) (.05) (.08)

Weekly fixed effects Yes Yes Yes
N 104 104 104
R .66 49 58

*p < .10. #*p < .05. #*%p < 01, two-tailed.

The results of Tables 1 and 2 demonstrate that political coverage increased in response
to a change in ownership at the WSJ, but shed no light onto what was being included in
that additional coverage. To do so, we compare the changes in the frequencies of keywords
related to politics within the headlines of editorials and front-page stories over time.
Table 3 presents the percentage increase in the frequency of each word for both papers’
editorial (columns 1 and 2) and front-page (columns 3 and 4) headlines from before
Murdoch’s purchase of the WSJ to after.'

Similar to Wagner and Collins (2014), Table 3 reveals clear evidence of the WSJ’s
editorial page headlines increasing their mentions of the word “Democrat(s)” and doing so
at a rate much greater than NY7 editorials (650% versus 100%). In addition, the WSJ editorial
page headlines increased mentions of Obama at a rate much larger than any of the other words

Table 3
Percentage change in frequency of keywords in headlines before and after Murdoch

% Change in % Change in % Change in NYT' % Change in WSJ

NYT Editorial WSJ Editorial Front-Page Front-Page

(1) 2 3 “4)
Democrat 100 650 69.70 155.56
Republican 300° 0 100 200
GOP 100* 100 44.44 200
Bush 50 500 41.67 42.86
Pelosi 100* 700 -100 0
Obama 900* 2,650 1,038.46 3,150
McCain 900* 850 825 3,100
Clinton 200? 133.33 435.71 1,266.67

“Denotes values that equaled 0 before Murdoch’s purchase of the WSJ but were transformed to
equal 1 so that percentage changes could be calculated. Cell entries are the percentage change in the
frequencies of each word in the headlines of both editorials (columns 1 and 2) and front-page stories
(columns 3 and 4) from before to after Murdoch’s purchase. Frequency counts include both the
singular and plural (or possessive) forms of each word.



Changing Owners, Changing Content 11

listed in Table 3. More strikingly, there was a larger percentage increase for all of the key
political words in Table 3 on the WS.J’s front-page headlines compared to the NY7T’s front-page
headlines. The largest relative increases for the WSJ occurred in its front-page mentions of
presidential candidates running in 2008, particularly Barack Obama and John McCain. While
this analysis cannot tell us the tone of the coverage of each party, candidate, or key figure, it
does provide insight into one of the ways in which the WS.J boosted its front-page and editorial
political content: by focusing more on the candidates for office, particularly Obama.

Is It All About the Campaign?

One potential concern with the results thus far is that the increase in the WSJ’s front-page
political content between 2007 and 2008 may have been due to the presidential election.
The fact that similar results emerge when we include coverage of the 2004 presidential
election provides some evidence that this is not likely to be the case, but we further probe
the robustness of our findings by repeating the analysis after removing all stories that focus
on the campaign and candidates. That is, this section asks the following: Is there an
increase in stories focused on public policy, a federal agency, the president, Congress, the
courts, or interest groups but that do not mention presidential candidates or campaigns?

Table 4 reports the results. Similar to before, the results in columns 1 and 2 suggest
that there are not significant changes in the difference in political editorials between the
two papers over time. The results of column 3, however, reveal that there are significant
changes in the difference between the two papers’ political front-page content before and
after Murdoch’s acquisition of the WSJ. Column 3 of Table 4 reports a positive and
significant (b = .11; p = .001) bivariate relationship between the difference in the two
papers’ political front-page stories and the sale of the WSJ (Murdoch). Including calendar
week fixed effects to control for time-varying content in column 4 only increases the
magnitude of the estimated effect (b = .16; p = .00).

Moreover, consistent with the impact being due to the change of ownership at the
WSJ, the decreased difference is due almost entirely to changes at the WSJ: the WSJ
shifted from 29.15% of front-page stories having political content (excluding mentions of

Table 4
Differences in political content excluding stories about campaign
Editorials Editorials Front-Page Front-Page
(by Week) (by Week) (by Week) (by Week)
6] 2) 3 “
Murdoch .03 .02 1EEE 6%**
(Std. Err.) .03 .03 .03 .04
Intercept -.03 -.02 —20%** —.O]***
.02 .09 .03 A2
Weekly fixed No Yes No Yes
effects
N 104 104 104 104
R .009 52 10 50

Note. Stories about campaigns or candidates excluded from coding of political stories.
*Hkp < .01, two-tailed.



12 Allison M. Archer and Joshua Clinton

campaigns and candidates) before Murdoch’s purchase to 45.58% after his purchase.
During the same time periods, the NYT experienced a much smaller increase from
58.28% political (non-campaign) front-page stories to 63.16%.

Comparing Changes in the WSJ to Changes in Other Papers

To ensure the robustness of our characterization, we also compare the coverage of the WSJ
to two other prominent papers with a national audience, USA Today (USAT) and the
Washington Post (WaPo). The Graham family famously owned the WaPo for 80 years up
until Jeff Bezos’s purchase of the paper in fall 2013 (Farhi, 2013), and USAT has been
owned by the Gannett Company since its initial development and publication in 1981 and
1982, respectively.'!

We collect information on the number of political stories and total stories on the front
pages of these additional papers for the first full week of every month we examine (i.e., for
all of 2007 and 2008 and the months of March, July, and November 2004), and we code
the text of each front-page story. (Supplemental Appendix D graphs the time series of
coverage for the four papers.)

Unlike the NY7, the content of USAT is often less politically focused, which means that
there is more room for an increase in coverage because of the 2008 election. We initially
replicate our previous analyses by differencing the average weekly amount of political cover-
age in the WSJ relative to the WaPo and USAT; while the percentage of the WSJ’s political
front-page stories in the first week of every month increased by 21.27 percentage points, on
average, after Murdoch’s purchase of the paper, the USAT and WaPo only experienced
increases of 3.45 and 1.93 percentage points, respectively, during the same time period.
Columns 1 and 3 of Table 5 shed light on the significance of those differences in changes
among the WSJ and each of the two new comparison papers. In each case, the bivariate
regressions suggest the gaps between the WSJ and the other papers decreased at a significant
rate. Columns 2 and 4 of Table 5 confirm that the 18- and 19-point decreases in the WSJ’s gap
in political coverage relative to the USAT and WaPo, respectively, remain substantively similar

Table 5
Differences in political content: Comparisons with USA Today and Washington Post
Front-Page Front-Page Front-Page Front-Page
vs. USAT vs. USAT vs. WaPo vs. WaPo
(1 2 A3) “4)
Murdoch 8%E* 16* L1 9FE* 15
(Std. Err.) (.06) (.08) (.06) (-10)
Intercept — S5%*E —.54Hx* —.6]%** — 53H*E
(.05) (.13) (.05) (.16)
Fixed No Yes No Yes
effects
N 24 24 24 24
R 27 57 30 43

Note. Data consist of coding for first full week in each month. Results are substantively similar
including data from selected months in 2004.
*p <.10. ¥**p < .01, two-tailed.



Changing Owners, Changing Content 13

after using fixed effects for calendar months to control for changing news cycles over time.
The p-value for the key coefficient in column 4 comparing the WSJto WaPo is only marginally
significant (p = 0.15, two-tailed) but it is in the anticipated direction and it reaches conven-
tional levels of significance in a one-tailed test.

We can also pool the results and use a model that explores the impact of the change in
ownership on coverage by estimating a specification predicting the percentage of political
stories as a function of idiosyncratic paper effects and time using variations on the
following specification:

Vie= 0+ By Iwsy + Balusat + B3 Iwaro + B (IwsyxMurdoch)
+ Bs (Tysat*Murdoch) + B (IwapoxMurdoch) + 1,

where Lys), Iusar, and Iwapo are indicators for whether paper i is the WSJ, USAT, or WaPo,
respectively (the excluded paper is the NYT), Murdoch is an indicator if the date ¢ is after the
sale of the WSJ, and 1, captures the effects of time modeled using either calendar month fixed
effects or a time trend. Critical for our investigation are the interaction effects Bs, Bg, and -,
which capture how coverage changes following the sale of the WSJ. Although we include
paper and time fixed effects to account for systematic changes, we also cluster the standard
errors by paper to allow for different error structures using the wild cluster bootstrap
(Cameron, Gelbach, & Miller, 2008) when feasible (note that we did not need to do so in
prior analyses because the dependent variable of interest was the difference in coverage).'?

The results of this pooled analysis are presented in Table 6. Specifications (1) and (2) in
Table 6 compare the coverage of the WSJ to a pooled comparison of the NYT, USAT, and WaPo
with (specification 2) and without (specification 1) calendar month fixed effects to control for
differences in the political news cycle across a given year. The results, unsurprisingly, confirm
earlier findings: while the WS/ is systematically less likely to cover politics by 44% on average
relative to the other papers, the percentage of front-page political coverage post-purchase
increases between 13% (specification 2) and 17% (specification 1). Moreover, while a small
fraction of this increase affects all papers, 12% of each estimated increase is unique to the WSJ.
Digging deeper and estimating a model with paper fixed effects and separate effects by paper
reveals continued support for the claim that the WS.J experienced a substantively and statis-
tically distinctive change in coverage after its sale to Rupert Murdoch. Prior to the sale, the
WSJ front page had 28% fewer political stories than the NY7, but the difference shrank by 16%
following the sale. While the WS.J is still less likely to cover political events than the NY7 and
other major papers—perhaps owing to its legacy as the national economic paper of record—
there is, nonetheless, clear evidence that the content shifted dramatically following its sale to
Rupert Murdoch. Moreover, the increase in political coverage was not largely attributable to
trends that produced a shift in the other papers, as most of the increase we observe is unique to
the WsJ."

Taken together, examining the shifts in the political content on the front page of the
WSJ against those on the front pages of the NY7, USAT, and the WaPo provides consistent
evidence that the WSJ experienced increases in its political content at a rate that far
outpaced its peer group of nationally circulated newspapers. Moreover, this increase is
greater than what might be expected from the 2008 election alone because it is greater than
the changes we observe in 2004, and evidence of the shift remains even after excluding
stories that focus on the 2008 campaign. As a result, our findings suggest that owners can
meaningfully influence their outlets’ coverage—particularly the news that makes the front
pages of their papers—and that better understanding the incentives and impact of owners’
decisions is important for understanding the role of the media.



14 Allison M. Archer and Joshua Clinton

Table 6
Pooled analysis of political coverage

Front Page (by Week)  Front Page (by Week)  Front Page (by Week)

(1) 2) (3)
wSJ -44 —44 -.28
[-.55, —.33] [-.55, —.33] [-.37, —.19]
WaPo .28
[.20,.38]
USAT 21
[.12,.30]
Murdoch X 12 12 .10
wSJ [.10, .14] [.10, .14] [-.02, .21]
Murdoch X -.05
WaPo [-.17, .06]
Murdoch X -.02
USAT [-.13, .10]
Murdoch .05 .01 .07
[.03, .07] [-.02, .04] [-.01, .16]
Intercept 78 .81 .62
[.67, .89] [.78, .85] [.55, .68]
Month fixed No Yes No
effects
N 108 108 108
R 59 61 78

Notes. Ninety-five percent confidence intervals reported. Specifications (1) and (2) use wild
bootstrap standard errors (Cameron et al., 2008) clustered by paper. Data consist of the first full
week of each month in 2007 and 2008 as well as three months from 2004. Murdoch is an indicator
for weeks following the sale of the WSJ in August 2007.

Conclusion

Democracies rely on the “fourth estate” to provide critical coverage of the elites
representing the masses. It is well-known that the media have powerful effects through
framing, priming, and setting the agenda for political and social discourse, but char-
acterizations of the processes leading to the selection of some content over other is
comparatively rare. We collect and analyze new data from real-world newspaper cover-
age to demonstrate that a powerful way that agenda-setting can occur is through the
influences of media owners.

We find evidence consistent with the claim that who owns the news matters when it
comes to the content on the front pages of the WSJ, one of the top newspapers in America.
We show that the amount of front-page political coverage in the WSJ/—and also the
emphasis that is given to political events—increased markedly after the sale of the paper
to Rupert Murdoch relative to the change in front-page political coverage in the NYT,
USAT, and the WaPo. While our analysis does not probe the important question of how
those political events were covered, the fact that more politics was being covered is
suggestive of the impact of ownership on the stories being covered by the press.



Changing Owners, Changing Content 15

Our findings highlight the essential tension facing journalists and the “free press.” While
the media are free from governmental interference, they are still a political institution in that
they are entrenched in policymaking and elections; that is, they are an institution “that acts
apart from, but in the middle of, politics” (Esser et al., 2001, p. 22). Even more, they are not
free from market forces and the necessity of delivering profits or other benefits to their owners.
And although this particular case may have led to increased political coverage in a major
national newspaper—a result that could be beneficial at least at face value—not all instances of
ownership influence lead to the same result. For instance, conservative billionaire and political
influencer Sheldon Adelson’s purchase of the Las Vegas Review-Journal in 2015 led to
changes in the paper’s journalistic practices that undercut editorial freedom (particularly
freedom in covering Adelson’s business, legal, and political affairs) to the point where
reporters and editors left the paper (Peralta, 2015; Wagner, 2016). Furthermore, Murdoch’s
own news outlets in the United Kingdom are known to have pointed political agendas and to
have boasted about their influence over elections (Douglas, 2010). Future work might examine
the structure of news outlets’ ownership in cross-national contexts to deepen our under-
standing of these key findings as well as how differences in political institutions and the
media environment affect one another.

Given the critical role that the press occupies in creating informed citizens and holding
elected officials responsible for their actions, the impact of changing ownership we document
suggests many critical questions remain regarding the incentives for why the press chooses to
cover the stories and events that it chooses to cover. Future qualitative and quantitative work
might delve deeper into the personal motivations of owners’ decisions to affect news coverage
(e.g., in support of one policy or not as in Bailard, 2016; Gilens & Hertzman, 2000) because
this will help us better understand the types of incentives that lead to particular changes in
news coverage, as well as the specific effects such coverage changes have on public opinion
about various policies, practices, and politicians.

Supplemental Material

Supplemental data for this article can be access on the publisher’s website at https://doi.
org/10.1080/10584609.2017.1375581

Notes

1 Moreover, we are also able to use our daily content data to estimate the amount of time that it
took for those changes to reveal themselves. The data suggest that the change in political
coverage by the WSJ was not fully evident until December 2007—four months after Murdoch
took over.

2 Prior studies have shown that the front page of the ¥SJ covered business less in 2011 relative
to 2007 both in absolute terms and also relative to the NYT (Pew Research Center, 2011), but
such analyses focus almost entirely on post-purchase coverage and face difficulties in control-
ling for potential changes in the news cycle and the media environment.

3 During training, coders were given sample articles to code. Inter-coder reliability was rather high
for items, including above the fold (kappa = 0.85), top-right front-page position (kappa = 0.96),
mentioning the president (kappa = 0.73), and mentioning a candidate or campaign (kappa = 0.57).
Reviewing the differential codings for campaign mentions reveals that when the politics of a
current event were being discussed and the positions of candidates were also mentioned as an aside
there were differences of opinion as to whether the emphasis of the story was on current policy-
making or presidential campaign. For robustness, we estimated models with and without this
measure and the results are reassuringly substantively identical.


https://doi.org/10.1080/10584609.2017.1375581
https://doi.org/10.1080/10584609.2017.1375581

16 Allison M. Archer and Joshua Clinton

4 For front-page news stories, the following were coded as markers of emphasis: whether or not
the headline was in bold font, the size of the headline font (largest on page), whether or not the
headline is in all caps, if the story is above the fold, if the story is in the top-right position, and
if a photo accompanied the story.

5 That said, while we focus on the amount of political coverage, others have found that editorials
in the WSJ became less supportive of economic government intervention and more likely to
mention Democrats post-transition. The WSJ’s editorial page also became more negative
toward Democrats and more positive toward Republicans. Similar changes did not occur in
the editorial pages of the NYT or Washington Times, papers with liberal and conservative
editorial views, respectively, who did not experience changes in ownership (Wagner & Collins,
2014). Kahn and Kenney (2002) suggest there is a relationship between the explicit political
positioning of newspaper editorials and the papers’ supposedly objective news content. Other
analyses also find a positive relationship between bias scores for newspaper editorials and three
measures of news reporting (Ho & Quinn, 2008).

6 See supplemental Appendix A for results.

7 Because of the misalignment of full weeks in 2007 and 2008, December 29-31, 2008, are
dropped from analyses so that only full weeks are included.

8 See supplemental Appendix A for analyses including 2004 data.

9 This effect is robust to controlling for the difference in the number of political front-page
stories for each paper, which does suggest that not only was the WSJ more likely to cover
politics on its front page, but it was also more likely to emphasize that political content.
Analyses can be made available upon request.

10 See supplemental Appendix B for the raw frequencies of words mentioned before and after
Murdoch’s purchase of the WSJ.

11 There was a change in WaPo publisher in February 2008 and in executive editor in July 2008
(see Ahrens, 2008).

12 This data set has an N = 108: 27 weeks (one for each of the three months used previously from
2004, as well as one for each month in 2007 and 2008) for each paper. Our ability to estimate
clustered standard errors is limited for some specifications given the small number of cases per
paper and the inclusion of interactions alongside paper and time fixed effects.

13 While the 95% confidence interval for the shift that is unique to the WSJ ranges from —0.02 to
0.21, with a point estimate of 0.10 recall this assumes that the transition occurs immediately
upon the sale of the WSJ. If we allow a few weeks for an effect to emerge, the point estimate of
the interaction increases to 0.20 with a 95% confidence interval ranging from .10 to .32.

Acknowledgements

We thank Andrew Mah and Jasmine Shin for their outstanding research assistance. We also
thank Sam Adkisson, Peter Liu, and Caylyn Perry for serving as excellent research assistants
on this project. Archer acknowledges support from the National Science Foundation
Graduate Research Fellowship Program under Grant Numbers 0909667 and 1445197.

ORCID

Allison M. Archer @ http://orcid.org/0000-0002-8767-8898
Joshua Clinton @ http://orcid.org/0000-0003-1683-9479

References

Ahrens, F. (2008). Post Co. names Weymouth media chief and publisher. Retrieved from http://www.
washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/02/07/AR2008020701162.html


http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/02/07/AR2008020701162.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/02/07/AR2008020701162.html

Changing Owners, Changing Content 17

Alliance for Audited Media. (2013). Top 25 newspapers for March 2013. Retrieved from http:/
auditedmedia.com/news/blog/top-25-us-newspapers-for-march-2013.aspx

Archer, A. M. N. (in press). Political advantage, disadvantage, and the demand for partisan news.
The Journal of Politics.

Bagdikian, B. H. (1997). The media monopoly. Boston, MA: Beacon Press.

Bailard, C. S. (2016). Corporate ownership and news bias revisited: Newspaper coverage of the
Supreme Court’s Citizen United ruling. Political Communication, 33(4), 583—604.

Baron, D. P. (2006). Persistent media bias. Journal of Public Economics, 90(1), 1-36. doi:10.1016/j.
jpubeco.2004.10.006

Besley, T., & Burgess, R. S. L. (2002). The political economy of government responsiveness: Theory
and evidence from India. Quarterly Journal of Economics, 117(4), 1415-1452. doi:10.1162/
003355302320935061

Cameron, A. C., Gelbach, J. B., & Miller, D. L. (2008). Bootstrap-based improvements for inference with
clustered errors. The Review of Economics and Statistics, 90(3),214-247. doi:10.1162/rest.90.3.414

Chan, J., & Suen, W. (2008). A spatial theory of news consumption and electoral competition.
Review of Economic Studies, 75(3), 699-728. doi:10.1111/j.1467-937X.2008.00495.x

Chomsky, D. (1999). The mechanisms of management control at the New York Times. Media,
Culture & Society, 21(5), 579-599. doi:10.1177/016344399021005001

Chomsky, D. (2006). “An interested reader”: Measuring ownership control at the New York Times.
Critical Studies in Media Communication, 23(1), 1-18. doi:10.1080/07393180600570659

Chong, D., & Druckman, J. N. (2007). Framing theory. Annual Review of Political Science, 10, 103—
126. doi:10.1146/annurev.polisci.10.072805.103054

Demsetz, H., & Lehn, K. (1985). The structure of corporate ownership: Causes and consequences.
Journal of Political Economy, 93(6), 1155-1177. doi:10.1086/261354

Douglas, T. (2010). Analysis: Murdoch and media ownership in UK. Retrieved from http:/www.bbc.
com/news/uk-12062176

Dunaway, J. (2008). Markets, ownership, and the quality of campaign news coverage. The Journal of
Politics, 70(4), 1193-1202. doi:10.1017/S0022381608081140

Dunaway, J. (2013). Media ownership and story tone in campaign news. American Politics
Research, 41(1), 24-53. doi:10.1177/1532673X12454564

Dunaway, J., & Lawrence, R. G. (2015). What predicts the game frame? Media ownership, electoral context,
and campaign news. Political Communication, 32(1), 43—60. doi:10.1080/10584609.2014.880975

Esser, F., Reinemann, C., & Fan, D. (2001). Spin doctors in the United States, Great Britain, and
Germany: Metacommunication about media manipulation. The International Journal of Press/
Politics, 6(1), 16-45.

Farhi, P. (2013). Washington Post closes sale to Amazon founder Jeff Bezos. Retrieved from https://www.
washingtonpost.com/business/economy/washington-post-closes-sale-to-amazon-founder-jeff-
bezos/2013/10/01/fca3bl6a-2act-11e3-97a3-f2758228523 _story.html?utm_term=.dd628236956b

Gentzkow, M., & Shapiro, J. M. (2006). Media bias and reputation. Journal of Political Economy,
114(2), 280-316. doi:10.1086/499414

Gentzkow, M., & Shapiro, J. M. (2010). What drives media slant? Evidence from U.S. daily
newspapers. Econometrica, 78(1), 35-71. doi:10.3982/ECTA7195

Gentzkow, M., Shapiro, J. M., & Stone, D. (2016). Media bias in the marketplace: Theory. In S. P.
Anderson, J. Waldfogel, & D. Stromberg (Eds.), Handbook of media economics (vol. 2, pp.
623-645). North-Holland, Amsterdam, Netherlands.

Gilens, M., & Hertzman, C. (2000). Corporate ownership and news bias: Newspaper coverage of the 1996
Telecommunications Act. The Journal of Politics, 62(2), 369-386. doi:10.1111/0022-3816.00017

Groseclose, T., & Milyo, J. (2005). A measure of media bias. The Quarterly Journal of Economics,
120(4), 1191-1237. doi:10.1162/003355305775097542

Hamilton, J. (2004). All the news that' fit to sell: How the market transforms information into news.
Princeton, NJ: Princeton University Press.

Ho, D. E., & Quinn, K. M. (2008). Measuring explicit political positions of media. Quarterly
Journal of Political Science, 3(4), 353—377. do0i:10.1561/100.00008048


http://auditedmedia.com/news/blog/top-25-us-newspapers-for-march-2013.aspx
http://auditedmedia.com/news/blog/top-25-us-newspapers-for-march-2013.aspx
https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2004.10.006
https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2004.10.006
https://doi.org/10.1162/003355302320935061
https://doi.org/10.1162/003355302320935061
https://doi.org/10.1162/rest.90.3.414
https://doi.org/10.1111/j.1467-937X.2008.00495.x
https://doi.org/10.1177/016344399021005001
https://doi.org/10.1080/07393180600570659
https://doi.org/10.1146/annurev.polisci.10.072805.103054
https://doi.org/10.1086/261354
http://www.bbc.com/news/uk-12062176
http://www.bbc.com/news/uk-12062176
https://doi.org/10.1017/S0022381608081140
https://doi.org/10.1177/1532673X12454564
https://doi.org/10.1080/10584609.2014.880975
https://www.washingtonpost.com/business/economy/washington-post-closes-sale-to-amazon-founder-jeff-bezos/2013/10/01/fca3b16a-2acf-11e3-97a3-ff2758228523_story.html?utm_term=.dd628236956b
https://www.washingtonpost.com/business/economy/washington-post-closes-sale-to-amazon-founder-jeff-bezos/2013/10/01/fca3b16a-2acf-11e3-97a3-ff2758228523_story.html?utm_term=.dd628236956b
https://www.washingtonpost.com/business/economy/washington-post-closes-sale-to-amazon-founder-jeff-bezos/2013/10/01/fca3b16a-2acf-11e3-97a3-ff2758228523_story.html?utm_term=.dd628236956b
https://doi.org/10.1086/499414
https://doi.org/10.3982/ECTA7195
https://doi.org/10.1111/0022-3816.00017
https://doi.org/10.1162/003355305775097542
https://doi.org/10.1561/100.00008048

18 Allison M. Archer and Joshua Clinton

Iyengar, S., & Kinder, D. R. (1987). News that matters: Television and American opinion. Chicago,
IL: University of Chicago Press.

Jamieson, K. H., & Cappella, J. N. (2008). Echo chamber: Rush Limbaugh and the conservative
media establishment. Oxford, UK: Oxford University Press.

Kahn, K. F., & Kenney, P. J. (2002). The slant of the news: How editorial endorsements influence
campaign coverage and citizens’ views of candidates. American Political Science Review, 96(2),
381-394. doi:10.1017/S0003055402000230

Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2001). The elements of journalism: What newspeople should know and
the public should expect. New York, NY: Three Rivers Press.

Larcinese, V., Snyder, J., & Puglisi, R. (2011). Partisan bias in economic news: Evidence on the
agenda setting behavior of US newspapers. Journal of Public Economics, 95(9-10), 1178—
1189. doi:10.1016/j.jpubeco.2011.04.006

Mahler, J. (2016). New York Observer endorses Donald Trump. Retrieved from http:/www.nytimes.
com/politics/first-draft/2016/04/12/new-york-observer-endorses-donald-trump/

Meyer, M. (2014). Brick by brick. Retrieved from http://www.cjr.org/cover_story/washington post -
jeff bezos.php

Mullainathan, S., & Shleifer, A. (2005). The market for news. The American Economic Review, 95
(4), 1031-1053. doi:10.1257/0002828054825619

Nelson, T. E., Bryner, S. M., & Carnahan, D. M. (2011). Media and politics. In J. N. Druckman, D.
P. Green, J. H. Kuklinski, & A. Lupia (Eds.), Cambridge handbook of experimental social
science (pp. 201-213). Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Nelson, T. E., Clawson, R. A., & Oxley, Z. M. (1997). Media framing of a civil liberties conflict and its
effect on tolerance. American Political Science Review, 91(3), 567-583. doi:10.2307/2952075

Peralta, E. (2015). Ending mystery, Adelson family says it bought the Las Vegas Review-Journal.
Retrieved from http://www.npr.org/sections/thetwo-way/2015/12/17/460132950/ending-mys-
tery-adelson-family-says-it-bought-the-las-vegas-review-journal

Pew Research Center. (2011). The Wall Street Journal under Rupert Murdoch. Retrieved from http://
www.journalism.org/2011/07/20/wall-street-journal-under-rupert-murdoch/

Prat, A., & Stromberg, D. (2005). Commercial television and voter information. CEPR Discussion
Paper 4989.

Prat, A., & Stromberg, D. (2013). The political economy of mass media. In D. Acemoglu, M.
Arellano, & E. Dekel (Eds.), Advances in economics and econometrics: Theory and applica-
tions, proceedings of the tenth world congress of the econometric society. Cambridge, UK:
Cambridge University Press.

Prior, M. (2007). Post broadcast democracy: How media choice increases inequality in political
involvement and polarizes elections. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Puglisi, R. (2011). Being the New York Times: The political behavior of a newspaper. B.E. Journal of
Economic Analysis & Policy, 11(1). doi:10.2202/1935-1682.2025

Puglisi, R., & Snyder, J. M. (2015). Empirical studies of media bias. In S. P. Anderson, J. Waldfogel,
& D. Stromberg (Eds.), Handbook of media economics (pp. 647-667). North-Holland,
Amsterdam, Netherlands.

Snyder, J. M., & Stromberg, D. (2010). Press coverage and political accountability. Journal of
Political Economy, 118(2), 355-408. doi:10.1086/652903

Stroud, N. J. (2008). Media use and political predispositions: Revisiting the concept of selective
exposure. Political Behavior, 30(3), 341-366. doi:10.1007/s11109-007-9050-9

Tofel, R. (2011). Former Wall St. Journal owners: “We wouldn’t have sold if we had known.” Retrieved
from https://www.theguardian.com/media/2011/jul/13/wall-st-journal-murdoch-bancroft

Wagner, L. (2016). More journalists leaving Las Vegas Review-Journal after sale to billionaire.
Retrieved from http://www.npr.org/sections/thetwo-way/2016/05/09/477423367/more-journal-
ists-leaving-las-vegas-review-journal-after-sale-to-billionaire

Wagner, M. W., & Collins, T. P. (2014). Does ownership matter? The case of Rupert Murdoch’s
purchase of the Wall Street Journal. Journalism Practice, 8(6), 758-771. doi:10.1080/
17512786.2014.882063


https://doi.org/10.1017/S0003055402000230
https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2011.04.006
http://www.nytimes.com/politics/first-draft/2016/04/12/new-york-observer-endorses-donald-trump/
http://www.nytimes.com/politics/first-draft/2016/04/12/new-york-observer-endorses-donald-trump/
http://www.cjr.org/cover_story/washington_post_jeff_bezos.php
http://www.cjr.org/cover_story/washington_post_jeff_bezos.php
https://doi.org/10.1257/0002828054825619
https://doi.org/10.2307/2952075
http://www.npr.org/sections/thetwo-way/2015/12/17/460132950/ending-mystery-adelson-family-says-it-bought-the-las-vegas-review-journal
http://www.npr.org/sections/thetwo-way/2015/12/17/460132950/ending-mystery-adelson-family-says-it-bought-the-las-vegas-review-journal
http://www.journalism.org/2011/07/20/wall-street-journal-under-rupert-murdoch/
http://www.journalism.org/2011/07/20/wall-street-journal-under-rupert-murdoch/
https://doi.org/10.2202/1935-1682.2025
https://doi.org/10.1086/652903
https://doi.org/10.1007/s11109-007-9050-9
https://www.theguardian.com/media/2011/jul/13/wall-st-journal-murdoch-bancroft
http://www.npr.org/sections/thetwo-way/2016/05/09/477423367/more-journalists-leaving-las-vegas-review-journal-after-sale-to-billionaire
http://www.npr.org/sections/thetwo-way/2016/05/09/477423367/more-journalists-leaving-las-vegas-review-journal-after-sale-to-billionaire
https://doi.org/10.1080/17512786.2014.882063
https://doi.org/10.1080/17512786.2014.882063

	Abstract
	The Role of the Media and the Importance of Ownership
	Research Design and Data
	Changing Owners, Changing Coverage?
	Is It All About the Campaign?
	Comparing Changes in the WSJ to Changes in Other Papers

	Conclusion
	Supplemental Material
	Notes
	Acknowledgements
	References

